Friday: Today Abah & Mama akan berangkat malam ini jam 1.00 pagi direct fligt ke tanah suci Makkah untuk menunaikan fardhu Haji dengan UTAS Travel buat kali pertamanya...untung sungguh abah dan mama dapat pergi ke Makkah & Madinah tahun nie dua kali ;D... Untuk semua sanak saudara dan taulan, pohon doakan bersama-sama agar mereka selamat pergi dan pulang dalam lindungan Allah...

Doa Pergi Haji Untuk Abah & Mama:

Ya Allah , Engkaulah teman dalam perjalanan dan Engkaulah penjaga keselamatan kaum keluarga , harta benda , anak cucu dan sahabat handai.

Ya Allah peliharalah bakal-bakal haji ini. Kami bermohon supaya perjalanan mereka dimudahkan , didekatkan . Kurniakanlah keselamatan tubuh badan dan harta benda sepanjang perjalanan . Sampaikanlah maksud mereka mengerjakan Haji dan mengunjungi makam Nabi Muhamad s.a.w

Ya Allah , kami memohon perlindungan dari segala mala bahaya didalam perjalanan dan perkara-perkara yang mendukacitakan. Jauhilah pandangan yang buruk terhadap kaum keluarga , jiran tetangga , harta benda dan sahabat handai . Lindungilah mereka semua didalam peliharaanMu. Janganlah Engkau lucutkan nikmatMu daripada mereka. Janganlah Engkau mengubah kesihatan mereka kecuali kepada keadaan yang lebih baik Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Ya Allah , wahai Tuhan kami , kehadiran merea ke Tanah Suci adalah atas perintah dan kehendakMu. Oleh itu kurniakan kepada mereka perkara-perkara menyenangkan dirumah suci itu. Jika cuacanya panas , sejuk atau sederhana , jadikanlah segala keadaan cuaca disana nanti sesuai dan menjadi nikmat kepada mereka. Berikanlah mereka selera makan dan minum walau apa makanan dan rasa dan jauhilah segala kesan buruk akibat makanan dan minuman mereka. Suaikanlah rumah-rumah tumpangan yang akan mereka diami walau bagaimana keadaannya sekalipun.

Suaikanlah mereka bergaul dengan rakan seagama di Tanah Suci nanti dimana juga mereka berjumpa dan mereka berkumpul dalam mengerjakan perintahMu . Suaikanlah semua jenis kenderaan yang mereka naiki kemana sahaja mereka pergi dalam menjalankan kerja yang Engkau perintahkan.

Kurniakanlah mereka keselesaan serta mendapat kepuasan dalam melihat , memikirkan dan mengambil iktibar kemana sahaja tempat yang mereka ziarahi dan janganlah Engkau jadikan kedatangan mereka ke Tanah Sucimu kali ini sebagai kedatangan kali terakhir.

Ya Allah anugerahkanlah mereka kesihatan zahir dan batin serta kemahuan dalam mengerjakan segala perintahMu dari awal hingga ke akhir diTanah Suci Mu nanti dan juga meneruskan setelah mereka pulang ke Tanah Suci.

Ya Allah Ya Tuhan Kami , Kurniakan kepada mereka Haji yang Mabrur , dosa diampunkan , usaha yang dipuji , amalan soleh dan perniagaan yang tidak rugi.

Amin...

Rabbana Atina Fidunya Hasanah Wafil Akhiratau ...

2 Comments

  1. tahniah buat mama and abah jue...moga mereka dikurniakan kesihatan yg baik dan dapat melaksanakan haji dengan lancar dan mendapat haji yg mabrur... :)

    ReplyDelete
  2. Tq sis mimie...same goes to sis yer FIL & MIL g haji gak kan...moga mereka semua dpt menunaikan ibadah haji dgn sempurna...aminnnnn :D

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)